Energiehuis: centraal punt voor alle hulp bij verduurzamen woning

Twee derde van de mensen heeft meer hulp nodig bij het verduurzamen van hun woning. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Iedere gemeente heeft een energieloket waar mensen terecht kunnen voor praktisch advies en ondersteuning. Daarnaast bieden andere partijen zoals energieadviseurs en bedrijven verschillende vormen van ondersteuning aan op financieel en technisch gebied. Hierdoor is het voor mensen vaak onoverzichtelijk waar zij terecht kunnen voor kwalitatieve en goede hulp. De Rijksoverheid wil dit verbeteren door advies en ondersteuning onder één dak samen te brengen in een uitgebreide variant van een energieloket: het energiehuis. Hierdoor wordt het duidelijker en makkelijker om de gewenste hulp en advies te vinden en te krijgen.  

Veel gemeenten hebben al een fysiek of digitaal energieloket waar bewoners terecht kunnen voor hulp bij het verduurzamen van hun woning. In het onderzoek is aan bewoners met een koopwoning, bewoners van sociale huurwoningen en aan particuliere verhuurders gevraagd in hoeverre zij gebruik maken van de huidige energieloketten. Ook is onderzocht aan welke vormen van ondersteuning zij behoefte hebben.

Resultaten onderzoek

Uit de interviews blijkt dat de belofte aanspreekt om alles onder één dak aan te bieden bewoners. Er is vooral behoefte aan praktische uitleg over verduurzamingsmaatregelen en advies over subsidies. Bewoners met een koopwoning hebben meer behoefte aan maatwerk via een professional die persoonlijk langskomt. Bewoners met een koopwoning in een Vereniging van Eigenaren (VvE) willen vooral informatie over hoe je kunt verduurzamen in deze specifieke situatie. Huurders willen vooral meer kennis over wat zij zelf kunnen doen aan verduurzaming, naast de rol die de (particuliere) verhuurder heeft.

Betrouwbaarheid, onafhankelijk en bereikbaarheid zijn onder de geïnterviewden belangrijke voorwaarden voor het energiehuis. Het meeste vertrouwen ligt bij de gemeente als lokale overheid. Dit lijkt vooral te komen doordat de respondenten ervan uitgaan dat de gemeente veel lokale kennis heeft.

Gebleken is dat de huidige energieloketten van gemeenten nog te weinig bekend zijn. De helft van de Nederlanders kent deze, slechts een achtste heeft er werkelijk contact mee gehad. De bekendheid onder bewoners met een koopwoning is het grootst. Het onderzoek laat zien dat het toekomstige energiehuis een behoefte lijkt te vervullen voor wie thuis al aan het verduurzamen is of plannen heeft om dat te gaan doen, zowel eigenaar bewoners als verhuurders.

Europese verplichting

Met het inrichten van een energiehuis wordt een stap gezet om in 2026 invulling te geven aan een Europese verplichting uit de richtlijn van de Energy Performance of Buildings Directive (EPBD) IV. Het uitgangspunt hiervan is dat via een ‘one-stop-shop’ bewoners, mkb’ers en eigenaren van maatschappelijk vastgoed op één plek (eenduidige) informatie, ondersteuning en communicatie kunnen vinden over verduurzamingsmaatregelen. Het energiehuis moet hiervoor zo worden ingericht dat het overal in Nederland dezelfde basisfaciliteiten biedt. Voor gemeenten wordt de bestaande Handreiking Kwaliteit Energieloketten aangepast met de resultaten uit het onderzoek van Ipsos I&O. Gemeenten kunnen op basis daarvan zelf invulling geven aan hoe zij hun huidige energieloket, aan de hand van lokale behoeften, verder willen ontwikkelen naar een energiehuis.

Op zoek naar een energieloket in jouw gemeente? Ga dan naar de website van Verbeterjehuis.