Er is veel kritiek op de huidige disconteringsvoet voor de bepaling van de beleidswaarde. Deze is nu gelijk aan de marktdiscontovoet en beweegt daardoor mee met de marktontwikkelingen op de commerciële huurmarkt. Dit terwijl de exploitatie van woningen voor sociale verhuur minder risicovol is dan commerciële verhuur, mede doordat corporaties hun woningen in het algemeen zeer lang in eigendom houden. De huidige keuze leidt tot een grote volatiliteit in disconteringsvoet en beleidswaarde. Daarnaast is er nu een aanzienlijke spreiding in de disconteringsvoet tussen corporaties en tussen individuele complexen, terwijl de risico’s bij exploitatie als sociale huurwoningen niet zodanig verschillen dat er grote verschillen in de risicopremie zouden moeten zijn. Tenslotte wordt de disconteringsvoet nu ook als te hoog gezien, gezien het ontbreken van een winstdoelstelling voor corporaties en de relatief lage kosten voor vreemd vermogen.
Er zijn verschillende opties verkend. Een nieuwe discontovoet zou zodanig ingericht moeten worden dat:
- De volatiliteit passend is bij de marktomstandigheden en risico's voor sociale verhuur;
- De disconteringsvoet objectief wordt vastgesteld op basis van bronnen/data en daarmee ook beter voorspelbaar;
- Met oog voor de eventuele herverdelende effecten die optreden.
Andere opties voldoen niet aan al deze voorwaarden, daarom is er gekozen voor een WACC.