Informatierecht
Huurdersorganisaties en bewonerscommissies hebben het recht om informatie van de verhuurder schriftelijk te ontvangen over verschillende onderwerpen.
Het gaat in elk geval om:
- huurprijzenbeleid;
- beleid voor verhuur en toewijzing van woningen;
- algemene voorwaarden bij huurcontracten;
- servicekostenpakket en het servicekostenbeleid;
- plannen voor het slopen en renoveren van woningen;
- plannen voor het verkopen van woningen;
- onderhoud en beheer van woningen;
- plannen voor fusie van de verhuurder;
- beleid over de leefbaarheid in de buurt en over herstructructurering van de buurt;
- beleid over bijdragen aan huisvesting voor ouderen, gehandicapten en mensen die zorg- of begeleiding nodig hebben;
- de uitspraken van de klachtencommisie van de verhuurder.
Het informatierecht geldt zowel voor bestaand beleid als voor voorgenomen wijzigingen in beleid.
Over bestaand beheer en beleid moet de verhuurder de informatie verstrekken als de huurder, huurdersorganisatie of bewonerscommissie daarom vraagt. Maar over voorgenomen wijzigingen in het beheer en beleid moet de verhuurder de betrokken huurders, huurdersorganisaties en bewonerscommissies uit zichzelf informeren.